قرارداد چیست؟! راهنمای جامع قراردادهای کاری

قرارداد چیست

اگر مطالب مقاله برایتان مفید بوده آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

مقدمه

قرارداد چیست؟ وقتی پیشنهاد کاری را قبول می‌کنید، کارفرمای جدید شما ممکن است از شما بخواهد که قراردادی را امضا کنید. این قرارداد احتمالاً شرایط توافقنامه بین شما و شرکت، از جمله اطلاعات مربوط به حقوق، وظایف شغلی و موارد دیگر را مشخص می‌کند. مهم است که قراردادها را به طور کامل بخوانید تا بفهمید که کارفرمای شما در طول مدت حضورتان در سازمان دقیقاً چه انتظاراتی از شما دارد.

 

نیم ساعت مشاوره رایگان با تیم  تخصصی

ارغوان مریدی

 

آکادمی تخصصی مدیریت منایع انسانی ارغوان مریدی در این مقاله، در مورد قرارداد کار و نحوه عملکرد آن صحبت می‌کند و نکاتی را در خصوص ارکان اصلی آن به شما ارائه می‌دهد.

قرارداد چیست

قرارداد چیست؟

قرارداد کار یک سند مکتوب از یک توافق بین کارمند و کارفرماست که شرایط رابطه کاری فرد را به عنوان کارمند در یک سازمان جدید و وظایف کارفرما نسبت به او را مشخص می‌کند. به طور معمول، هم کارمند و هم کارفرما قراردادی را امضا می‌کنند تا توافق و تعهداتشان را نسبت به طرفین نشان دهند. قراردادها معمولاً حقوق و مسئولیت‌های هر دو طرف را شرح می‌دهند و سازمان‌ها عموماً از آن‌ها برای مستند و قانونی کردن شرح وظایف سازمانی و تعیین حقوق و دستمزد استفاده می‌کنند.

در برخی شرایط، کارفرما ممکن است از کارمند درخواست نکند که قراردادی را امضا کند و قرارداد به صورت شفاهی باشد. قراردادهای کتبی اسناد خاصی هستند که کسب و کار شما را ایمن‌تر می‌کنند. اگر مدیر کسب و کار هستید بسته کامل قرارداد کار و قوانین الزامی کسب و کار برای شما گزینه ای مناسب می باشد زیرا تمامی فرم ها و قوانین لازم کسب وکار در این پکیج قرار داده شده است.

قراردادنویسی امری تخصصی‌ست و تنظیم قراردادها فارغ از بخش حقوقی تابع اصولی است که عدم رعایت آن می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به بدنه‌ی کسب و کار شما وارد کند. یکی از ویژگی‌های مهم در تنظیم انواع قراردادها این است که قرارداد باید صریع و واضح باشد، و تمامی تعهدات میان طرفین باید کاملا شفاف باشد به گونه‌ای که برداشت‌های متفاوت نشود. و از همه مهمتر این است که تمامی قراردادها و فرم‌های مورد استفاده شما باید حتما مورد تایید و استاندارد قانون اداره کار و همچنین سازمان تامین اجتماعی باشد، زیرا در غیر این صورت قرارداد شما از جانب اداره کار اعتبار نخواهد داشت.

قرارداد کار شامل چه مواردی می‌شود؟

تقریباً همه قراردادها دارای شرح وظایفی هستند که کارمند را مسئول به انجام آن‌ها خواهد کرد، و از طرف دیگر کارفرما را مستلزم به پرداخت حق و حقوق و مزایای کارمند می‌کند. در اینجا ارکان اصلی قراردادها و چند مؤلفه رایج در قراردادهای کاری بررسی شده است:

مدت زمان قرارداد یا استخدام

رکن اصلی در تنظیم قراردادها این است که تعیین می‌کند که چه مدت زمانی قرار است هریک از افراد (کرفرما و کارمند) در نقش خود خدمت کنند. گاهی اوقات، این بازه زمانی می‌تواند یک مدت زمان ثابت یا یک دوره مداوم با امکان تمدید باشد.

برنامه زمانی

قرارداد شما شامل اطلاعاتی‌ست که مشخص می‌کند کارفرمای شما انتظار دارد هر هفته چند ساعت کار کنید و چه روزهایی در محل کار حضور داشته باشید باشید.

حق و حقوق

حقوق یا نرخ پرداخت ساعتی باید به وضوح در قرارداد کاری ذکر شده باشد. علاوه بر این، یک قرارداد می‌تواند شامل اطلاعاتی درباره برنامه‌های حقوق و پتانسیل افزایش حقوق نیز برای کارجو باشد.

شرح مسئولیت‌ها در قرارداد چیست

 قرارداد شما باید شفاف و واضح، وظایف و اهداف روزانه کارمند را مشخص کند تا به آن‌ها در درک انتظارات کارفرما از کار کمک کند.

مزایا

 در بیشتر موارد، یک قرارداد تمام مزایایی را که کارمند دریافت خواهد کرد، از جمله بیمه درمانی، معافیت‌های زمانی با حقوق، برنامه‌های بازنشستگی و موارد دیگر را کاملا دقیق شرح می‌دهد.

محدودیت‌ها

یک قرارداد ممکن است محدودیت‌های شغلی شما را نیز به همراه داشته باشد، از جمله اینکه آیا می‌توانید همزمان با آن قرارداد، نقش شغل دیگری قبول و کار کنید یا خیر.

پروتکل‌های حل تعارض

 برخی از قراردادها یک روش استاندارد را مشخص می‌کنند و به آیین‌نامه‌های انظباطی کاری خاصی تاکید دارد که برای حل تعارضات یا اختلافات درون سازمان استفاده می‌شود، به عنوان مثال تماس با یک میانجی تعیین شده مانند یک مشاور منابع انسانی.

جزئیات فسخ در قرارداد چیست

 قراردادها اغلب شامل اطلاعاتی در مورد نحوه فسخ، استعفا، حفاظت از اتمام مدت قرارداد و سایر پروتکل‌های اولیه برای بستن قرارداد هستند.

قرارداد چیست

قراردادهای کاری چگونه کار می‌کنند؟

قراردادهای کاری معمولاً از قالب استانداردی پیروی می‌کنند که توسط مشاور حقوقی و کارفرما تهیه شده است و اغلب شامل بندهای متعارفی‌ست که مطابق با نیازها و اهداف خاص آنها تنظیم می‌شود. بسیاری از کارمندان جدید اغلب زمانی را صرف بررسی قراردادهای خود می‌کنند تا با خیال راحت بتوانند قراردادهای خود را امضا می‌کنند. حتی ممکن است برخی قراردادها را برای بررسی نزد وکلای خود ببرند.

اگر کارمندی با بخشی از قرارداد موافق نباشد یا بخواهد اطلاعات را شفاف کند، می‌‍تواند وارد مرحله مذاکره شود. در اینجا چند دلیل وجود دارد که ممکن است برای مذاکره تلاش کند:

کارمند معتقد است که مستحق دستمزد بیشتری است.

فکر می‌کند مدت زمان قرارداد یا برنامه برای او کافی و کارساز نیست.

دوست دارند محدودیت‌های کمتری در انجام کارهای تکمیلی داشته باشند یا به عبارت دیگر اختیار عمل بیشتری را خواستارند.

بیشتر از آنچه پیشنهاد می‌شود به دنبال مزایا هستند.

بیشتر یا کمتر از آنچه گفته شده است را می‌خواهند.

قرارداد کمک ‌می‌کند تا به وضوح انتظارات کارفرما از کارمند درک شود، علاوه بر مزایا و حمایت‌هایی که کارفرما به عنوان بخشی از توافق برای کارمند در نظر می‌گیرد. از آنجایی که قراردادها از نظر قانونی اسناد الزام‌آور کسب و کار محسوب می‌شوند، مهم است که همه اطلاعات موجود در آن به دقت بررسی و از اینکه مورد تایید اداره کار باشد نیز اطمینان حاصل شود. کارمندان باید به این نکته توجه داشته باشند که پس از امضای قرارداد، معمولاً توانایی خود را برای مذاکره یا تغییر قرارداد تا زمان انقضای آن از دست می‌دهند. اگر برای مدت معینی مشغول به کار شدید فرم قراداد کار مدت موقت می تواند در این راستا به شما کمک بسیاری کند.

مزایای قرارداد کاری

قراردادهای کاری می‌توانند هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان فوق العاده مفید و سودمند باشند. زیرا قراردادها نه تنها از هر دو طرف محافظت می‌کنند، بلکه با وجدان تمام فرآیندهای استخدامی و انتظارات را مستند می‌کنند، به این معنی که همیشه می‌توانید به عنوان یک مرجع یا برای شفاف‌سازی اطلاعات به آن‌ مراجعه کنید. در اینجا چند مزیت خاص استفاده از قرارداد کاری ذکر شده است:

انتظارات واضح

یکی از برجسته‌ترین مزایای قرارداد کاری این است که به وضوح تمام انتظارات از رابطه کاری جدید شما را مشخص می‌کند. شما نه تنها یک توافق‌نامه کتبی و قانونی دارید که حقوق، مزایا و هرگونه سیاست مربوطه در محل کار خود را شرح می‌دهد، بلکه در قراردادها معمولاً تمام وظایفی که کارفرما از شما انتظار دارد انجام دهید فهرست و مکتوب می‌شود.

مدت کار تضمینی

 از آنجایی که قراردادها اغلب مدت زمان دقیق شرایط استخدام شما را مشخص می‌کنند، کارمندان می‌توانند تضمین خوبی از مدت زمان فعالیت شغلی خود تا زمانی که انتظارات نقش خود را برآورده می کنند داشته باشند. این ثبات می‌تواند به کارمندان در برنامه‌ریزی بهتر برای آینده و تمرکز بیشتر بر انجام کارهای عالی‌تر کمک کند.

افزایش امنیت شغلی

قراردادها از کارمندان و کارفرمایان در برابر چالش‌هایی مانند موارد فسخ نادرست محافظت می‌کند. این به این معنی‌ست که چه کارفرما و چه کارمند ملزم به رعایت شرایط قرارداد تا زمان پایان کار و اتمام مدت زمان قرارداد است. بنابراین، امنیت شغلی کارمندان اغلب با قرارداد کاری افزایش می‌یابد. قرارداد منع افشای اطلاعات محرمانه یکی ار مهم ترین آنها می باشد که باعث حفظ امنیت محیط کار و اطلاعات آن می شود. 

آیا دلایلی برای عدم استفاده از قرارداد کار وجود دارد؟

قراردادهای کاری می‌توانند برای کارمندان جدید چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر قبلاً قراردادی را امضا نکرده باشند. اما چه صاحبین کسب و کار و چه کارمندان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که نداشتن قراردادها و فرم‌های لازم والاجرا و قانونی مورد تایید اداره کار، می‌تواند مشکلات و چالش‌های گاهاً خطرناکی را برای شما رقم بزند. تمامی حقوقی و وظایفی که در قرارداد ذکر می‌شود و به امضای طرفین می‌رسد باید در طول مدت زمان کاری دارای مستندات باشد. در صورت بروز هر گونه مشکل جدا از اعتبارسنجی قرارداد منعقد شده میان کارفرما و کارگر، تمامی فرم‌های ضروری مورد بررسی قرار داده می‌شود و کارفرما باید بتواند بابت هرکدام مستندات خاصی را به اداره کار ارائه دهد. بنابراین توجه به فرم‌های تسویه حساب سالیانه، ماهیانه و حتی فرم‌های مرخصی می‌تواند امر به ظاهر ساده اما در باطن بسیار پیچیده باشد و عدم توجه به آن شما را دچار خسارت‌های جبران ناپذیری کند.

برای جلوگیری از خطرات و خسارات ناشی از نداشتن یک قرارداد استاندارد و قانونی برای کارفرمایان و کارمندان، آکادمی ارغوان مریدی تمامی قراردادها و فرم‌های مورد تایید و استاندارد اداره کار و همچنین سازمان تامین اجتماعی را در قالب یک بسته قرارداد‌ها و قوانین الزامی کسب و کار ارائه می‌دهد.

 

قرارداد چیست

جدیدترین بلاگ ها

دسته بندی بلاگ ها

ارغوان مریدی مدیر منابع انسانی

همین حالا درخواست مشاوره تان را ثبت کنید.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟
×
سیما سرحدی Whatsapp chat